|
EN LITEN BAKGRUND TILL
WEBBUTSTÄLLNINGEN
Vill i all
anspråkslöshet nämna något om det lilla galleri som nu föreligger på
nätet. Egentligen visar jag sidorna "på begäran", då en finsk
lärarkollega uttryckt önskemål att jag skulle förevisa några skapelser.
Vill bara säga att
jag tycker om att måla, när inspirationen faller på. Och det har den gjort lite
nu och då. Kanske borde man betraktas som "periodare", tidvis har det
blivit något, tidvis ingenting alls.
Oljemåleriet tog
sin början 1960, ett år av stora förändringar för min egen person; nyvunnen
energi och ungdomlig entusiasm var för handen. Vad jag minns från denna tid är
att åtskilliga mer eller mindre allvarliga besök i sjuksängen gjordes. Men
detta kunde inte förta en stark inneboende längtan och intention - att
åstadkomma något på duk! Och - det skulle framför allt vara - njutbart!
Eftersom man var
född på Öland - ett fantastiskt landskap med sommarens alla skiftande
kulörer och nyanser plus det mytomspunna, säregna ljuset - var alla väsentliga
förutsättningar givna!
Konstnärer - kända
som okända - formligen svärmade det av i mina hemtrakter, vid sextiotalets
början. Exempelvis de namnkunniga Armand Rossander och Tore Ahnoff förfogade
över varsin liten stuga i byn. Framlidne Per Ekström, 1844-1935, konstnären
Sellén i Strindbergs Röda Rummet, var ju född bara några kilometer från min
föräldragård. Dennes efterlevande maka Hanna levde då ännu fortfarande - på
sextiotalet - och var vid god vigör. Sonen Per var lärare i romanska språk på
min skola i
Titt som tätt var
konstnärer ute med penseln i högsta hugg. Någon gång hände det att jag smög mig
bakom någon av dessa utövande målare för att se hur vederbörande skred till
verket. För det mesta hade jag en känsla av att man inte gillade den nyfikne
inkräktaren. Det verkade som om man hade förskaffat sig något slags monopol på
målarkonsten. Eller skulle den stickande doften av balsamterpentin markera de
aktuella reviret som ingen fick våldgästa?
Tecknat lite hade
man gjort förut och kanske tillverkat en och en annan akvarell. Men nu var
oerhört frestande ställa till med något på riktigt. Akryl fanns inte vid denna
tidpunkt. Olja och riktig linneduk var det som gällde. Och sedan var det bara
att åka ner till Mörbylånga för inramning.
Vid denna tid gick
jag alltså på Högre Allmänna Läroverket i
Kritik, ja. Visst
tar man intryck av den. Min mor tyckte att jag hade alldeles för mycket grönt i
de tavlor jag målade första sommaren...men det var ju verkligen en grön sommar!
Varför skulle jag förvanska naturen? Så kom de verkliga proffsen. Och visst
lyssnade man på visdomen och ändrade på en
a)den svarta tuben rördes inte
mer
b)dukarna behövde inte med
nödvändighet vara så våldsamt stora, jag började måla även i mindre format.
Något som
konstnärerna inte påverkade mej i var t ex penselval och färgblandning -
finskt ritkol tyckte jag var onödigt - krapplacken blev en favoritfärg som jag
mixade det mesta med - inte heller kände jag mej speciellt påverkad vad gäller
skiss, planering och den ordning i vilken färgerna bör appliceras på duken.
Häri frångick jag mångas mönster och fann till slut att det blev bättre om de
mörkare nyanserna lades på först och de ljusare sedan. Tavlorna fick mera liv
på detta sätt, blev inte så platta och intetsägande.
Jag var väldigt
noga med motivval, det kunde ta en halv dag innan jag var nöjd med något.
Själva målandet var sedan över mestadels på en timme eller mindre. Jag bör nog
därför närmast betraktas som impressionist och har alltid beundrat franska
impressionister som t ex Cézanne och Monet. En annan stor konstnär jag alltid
beundrat är den brittiske 1700-talsmålaren William Turner, vilkens
laseringsteknik dock verkar aningen komplicerad och tidsödande. Men för
resultatet är det bara att lyfta på hatten; konstverken är oslagbara. Och visst
måste man få ha höga ideal!
Business? Jag har
aldrig målat för pengar, men trots detta är några verk ledsamt nog avyttrade
och finns ute i bygderna; några på Öland, någon i Skåne, några borde finnas i
Göteborgstrakten, några i Linköpingstrakten, någon i Södermanland samt någon i
Uppland. Finns det intresse, skall jag efterforska dem och söka visa dem eller
några på någon ytterligare sida.
Business? Jag har aldrig målat för pengar, men trots detta är några verk ledsamt nog avyttrade och finns ute i bygderna; några på Öland, någon i Skåne, några borde finnas i Göteborgstrakten, några i Linköpingstrakten, någon i Södermanland samt någon i Uppland. Finns det intresse, skall jag efterforska dem och söka visa dem eller några på någon ytterligare sida.
Välkommen att titta på min lilla utställning nu! Vernissagen är gratis! Klicka här! Håll till godo! Och glöm inte en krumelur i gästboken sedan!
Göran
Copyright © 2003
Göran Waldeck All rights
reserved